Groningen > San Francisco (dachten we, maar we kwamen niet verder dan Schiphol)
Vrijdag 9 augustus 2024 - Dag 1
We hebben sinds 2019 niet gevlogen. We waren het daarom vergeten, dat gehaast om op tijd bij de trein te zijn om op tijd op Schiphol te zijn zodat we op tijd bij de gate zijn en vliegtuig niet missen. De afgelopen jaren zijn we met Rez op reis geweest en dan maakt een half uurtje later vertrekken niet uit. Het was dus even stressen…
Wél handig: er rijden geen treinen tussen Groningen CS en Europapark dus vertrekken de Intercities bijna bij ons voor de deur. Bagage met de auto naar het station gereden, Barth heeft de auto naar huis gebracht en is vervolgens weer naar het station teruggelopen. Chill!
Wél handig: er rijden geen treinen tussen Groningen CS en Europapark dus vertrekken de Intercities bijna bij ons voor de deur. Bagage met de auto naar het station gereden, Barth heeft de auto naar huis gebracht en is vervolgens weer naar het station teruggelopen. Chill!
Het gaat beginnen, de eerste ‘verwegreis’ sinds we in 2019 naar Namibie en Botswana zijn geweest. Eerst twee weken roadtrippen door West-USA en dan 10 dagen stofhappen in de Black Rock Desert op Burning Man. Er is veel voorbereiding aan vooraf gegaan. Auto huren, route uitstippelen, overnachtingen op campgrounds zien te bemachtigen (want Heel de VS Kampeert) en vooral inlezen voor Burning Man. Maar we zijn er klaar voor! Denken we…
Vlak voor Schiphol komt er een mail binnen waarin United Airlines excuses aanbiedt voor “de recente ervaring die u hebt gehad op onze vlucht naar San Francisco”. Huh? Welke ervaring? We zijn nog niet eens aan boord! In de United app staat niets over een vertraging dus we gaan maar uit van een foutje.
Eenmaal bij de incheckbalie op Schiphol blijkt het geen foutje. “UA969 Amsterdam naar San Francisco: Uw vlucht is geannuleerd omdat we het vliegtuig buiten dienst moesten halen om een technisch probleem op te lossen. Uw veiligheid is onze prioriteit en onze excuses voor het ongemak”.
"Het vliegtuig" is een Boeing 777 en met alle recente incidenten met Boeings vliegen we liever met een vliegtuig zónder technische gebreken.
We zien ook dat we al geboekt zijn op een nieuwe vlucht die morgen rond twee uur ‘s in de middag vertrekt. Het is balen, want we missen een dag in San Francisco, maar dit hoort nou eenmaal bij het reizen.
We overleggen wat we gaan doen. Zin om weer terug te treinen naar Groningen hebben we niet. We kunnen ook gebruik maken van ons “recht op zorg” van United, wat betekent dat we een hotelovernachting met lunch, diner en ontbijt kunnen krijgen. We besluiten naar het hotel te gaan. Er is een aparte shuttlebus naar het hotel en een uurtje later zitten we aan de lunch in het Steigenberger Airport Hotel. Gezien de snelheid waarmee dit alles geregeld is, krijgen wij het vermoeden dat dit geen uitzondering is…
Vlak voor Schiphol komt er een mail binnen waarin United Airlines excuses aanbiedt voor “de recente ervaring die u hebt gehad op onze vlucht naar San Francisco”. Huh? Welke ervaring? We zijn nog niet eens aan boord! In de United app staat niets over een vertraging dus we gaan maar uit van een foutje.
Eenmaal bij de incheckbalie op Schiphol blijkt het geen foutje. “UA969 Amsterdam naar San Francisco: Uw vlucht is geannuleerd omdat we het vliegtuig buiten dienst moesten halen om een technisch probleem op te lossen. Uw veiligheid is onze prioriteit en onze excuses voor het ongemak”.
"Het vliegtuig" is een Boeing 777 en met alle recente incidenten met Boeings vliegen we liever met een vliegtuig zónder technische gebreken.
We zien ook dat we al geboekt zijn op een nieuwe vlucht die morgen rond twee uur ‘s in de middag vertrekt. Het is balen, want we missen een dag in San Francisco, maar dit hoort nou eenmaal bij het reizen.
We overleggen wat we gaan doen. Zin om weer terug te treinen naar Groningen hebben we niet. We kunnen ook gebruik maken van ons “recht op zorg” van United, wat betekent dat we een hotelovernachting met lunch, diner en ontbijt kunnen krijgen. We besluiten naar het hotel te gaan. Er is een aparte shuttlebus naar het hotel en een uurtje later zitten we aan de lunch in het Steigenberger Airport Hotel. Gezien de snelheid waarmee dit alles geregeld is, krijgen wij het vermoeden dat dit geen uitzondering is…
Na de lunch mogen we inchecken in het hotel. Gek genoeg hoeven we ons niet te registreren, het A4’tje met de QR-code die we op Schiphol van United hebben gekregen is voldoende. United weet dus niet dat we de hoteloptie gekozen hebben en dat vinden ze dus blijkbaar ook niet belangrijk.
We krijgen een mooie kamer op de Executive Floor van het hotel. Dit, en de compensatie waar we recht op hebben, moet United aardig wat kosten.
Ons is het om het even. We brengen de middag op de hotelkamer door, er is genoeg te genieten met de Nederlanders op de Olympische Spelen, zeker ook met het bijzonder leuke nieuwe onderdeel, het Breaking.
We krijgen een mooie kamer op de Executive Floor van het hotel. Dit, en de compensatie waar we recht op hebben, moet United aardig wat kosten.
Ons is het om het even. We brengen de middag op de hotelkamer door, er is genoeg te genieten met de Nederlanders op de Olympische Spelen, zeker ook met het bijzonder leuke nieuwe onderdeel, het Breaking.
Na het diner juichen we mee met het fantastische goud van de hockey-dames en Lavreysen en de fenomenale Hassan die weer brons binnensleept.
En dan hopen we morgen écht naar de VS te vertrekken!
En dan hopen we morgen écht naar de VS te vertrekken!
~ The Man burns in 22 days )'( ~